Indiferent de marcă sau de vechime, o mașină are nevoie de ulei auto de calitate, completat periodic, pentru a funcționa în cele mai bune condiții. Altfel, pot să apară diferite probleme, printre care uzarea prematură a unora dintre cele mai importante piese și componente.

Dacă motorul scoate zgomote anormale, dacă simți miros de ulei în mașină sau dacă iese fum pe țeava de eșapament, este nevoie să verifici starea lubrifiantului folosit. De mare ajutor poate fi și martorul luminos de pe bord, care semnalează, la rândul său, dacă a venit vremea pentru schimb sau pentru o completare a nivelului de ulei auto.

Lubrifiantul nu trebuie însă ales la întâmplare, ci ținând cont de o serie de criterii cunoscute de către șoferii profesioniști. La o simplă lectură a etichetei, aceștia știu să afle toate informațiile necesare.

Principalele standarde de clasificare a lubrifianților auto

Uleiurile de motor sunt clasificate pornind de la mai multe standarde, cel mai frecvent fiind utilizate sistemele cunoscute sub denumirile prescurtate de SAE, ACEA și API.

Standardul SAE reprezintă cea mai frecvent folosită formă de clasificare, care ține cont de vâscozitatea la diferite valori de temperatură. În funcție de acest criteriu, există 11 clase sau grade de ulei auto, începând de la temperaturile cele mai scăzute, de minus 35 de grade Celsius, până la cele mai ridicate, de 100 de grade Celsius. De asemenea, uleiurile sunt împărțite în două tipuri principale: monograd și multigrad. În România sunt recomandate cele multigrad, datorită variației de temperatură existentă între vară și iarnă.

Standardul ACEA. pe de altă parte, este determinat de Asociația Constructorilor Europeni de Automobile și clasifică lubrifianții pentru motor în funcție de destinația acestora: pentru automobile cu motor pe benzină, cu motor diesel sau pentru vehicule comerciale. Sunt delimitate trei categorii principale de ulei auto: Ax/Bx pentru motoare normale pe benzină și diesel, Cx pentru motoare pe benzină și diesel cu sisteme de post-tratare a gazelor de evacuare și Ex pentru vehicule comerciale. Fiecare tip are mai multe subcategorii. De exemplu, uleiul A1/B1 oferă performanțe standard, în timp ce A5/B5 este considerat cel mai performant.

Articole recomandate:
Banda de alergat... kilogramele! Iată cum le „prinzi“ din urmă și apoi scapi de ele!

Standardul API vine de peste Oceanul Atlantic, fiind conceput de Institutul American de Petrol. Uleiurile sunt clasificate în primul rând în funcție de tipul motorului: pe benzină sau pe motorină și există diferențe între motoarele fabricate conform normelor de poluare dinainte ori de după 1998, 2004 sau 2007. De exemplu, conform acestui standard american, cel mai performant ulei auto pentru motoarele pe benzină este cel etichetat SM, iar pentru motoarele pe motorină cel etichetat J4.

Indiferent de tipul de lubrifiant, un procent de 70 până la 90% din totalul lichidului este reprezentat de uleiuri de bază, obținute din gaze naturale și țiței, la care se adaugă aditivi în proporție de 10 până la 30%, care contribuie la o bună curățire și au un rol antioxidant.

Cu un ulei auto bine ales, ținând cont de tipul mașinii și de sfaturile experților, motorul va fi protejat pe termen lung, iar durata lui de viață, precum și a tuturor celorlalte piese, va crește considerabil. Investește cu înțelepciune pentru o experiență de șofat cât mai reușită!

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here