În calitate de manager al unei companii, ai nevoie atât de competențele propriu-zise necesare fișei postului, așa-numitele hard skills, cât mai ales de anumite calități umane, care te fac potrivit pentru rolul de lider, nu de șef. Acestea sunt cunoscute drept soft skills și, spre deosebire de cele menționate anterior, sunt mai degrabă înnăscute decât dobândite de-a lungul experienței profesionale. Practic, unii oameni sunt făcuți să îi conducă pe ceilalți, prin puterea exemplului, nu prin acțiuni menite să instaureze frica. Iar una dintre cele mai importante aptitudini ale unei astfel de personalități dominante este capacitatea de a asculta.
Având în vedere titlul, probabil deja te întrebi ce legătură au dozatoarele de apă și espressoarele de cafea cu însușirile unui angajat într-o funcție superioară. Răspunsul este foarte simplu: ele asigură cadrul perfect pentru discuțiile informale între colegii din firmă, de al căror rezultat depinde, în mare măsură, succesul pe termen scurt, mediu și lung, atât în ceea ce privește coeziunea echipei, cât și cifrele (profitul, salariile, contractele semnate etc.). Parcurgând articolul în continuare, vei afla cum trebuie să procedezi în mod concret, pentru binele tău, al angajaților și al întregii companii.
În primul rând, achiziționarea unor dozatoare apa și espressoare de către o firmă, indiferent de specificul activității sale și de numărul de angajați, are numeroase beneficii practice: asigurarea accesului la o apă de calitate, atât rece, cât și fierbinte, respectiv la diverse sortimente de cafea bună, în mod gratuit; creșterea productivității și stării de bine a angajaților, prin începerea programului cu o cafea și hidratarea corespunzătoare pe tot parcursul zilei; sporirea gradului de satisfacție a acestora, știind că superiorii se interesează de atmosfera din companie și fac deopotrivă gesturi mici și mari pentru menținerea ei.
Interacțiunile cu angajații, la un „pahar de vorbă” în vecinătatea dozatoarelor de apă
Pe lângă avantajele enumerate mai sus, espressoarele și dozatoarele de apă reprezintă, însă, și un „pretext” pentru a lua pulsul colegilor, într-un mediu informal, și a vedea cum funcționează relațiile dintre aceștia. Astfel, fie că programezi respectivele mini-întâlniri sau nu, în momentul în care, în calitate de manager, te afli față în față cu un subaltern în bucătărie sau pe hol, la un pahar de apă ori de cafea, îi poți adresa una dintre următoarele întrebări: „Cum ești, totul merge bine?”, „Cum te înțelegi cu noul coleg?”, „Te descurci cu programul?” sau „Am simțit o scădere a calității muncii tale, ești OK, te nemulțumește ceva și vrei să discutăm?”.
Discuția va decurge în funcție de răspunsul pe care îl primești și veți încerca să găsiți împreună cele mai bune soluții. Vei fi surprins de faptul că, nu neapărat în „prezența” unor dozatoare de apă sau aparate de cafea, ci într-un cadru mai puțin formal, angajații vor fi mult mai deschiși decât într-un birou sau o sală de ședințe. Practic, prin simpla schimbare de mediu, vei obține mai multe informații de la colegi, care te vor ajuta să iei deciziile cele mai potrivite și de impact, atât cu efect imediat, cât și în timp.